استفاده نکردن از سيمکارتهاي اعتباري به مدت بيش از سه ماه به موجب مصوبات کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات ميتواند براي مشترک هزينههايي مانند هزينه ?? دقيقه مکالمه به همراه داشته باشد.
وايمکس نيوز- تير ماه سال 1394 از سوي کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات مصوبهاي در خصوص سيمکارتهاي اعتباري ابلاغ شد که بر اساس اين مصوبه چنانچه مشترک هيچگونه تراکنشي در طول يک بازه زماني سه ماهه نداشته باشد مشمول مقرراتي خواهد شد.
بدين ترتيب در چنين شرايطي اگر مشترک سيم کارت اعتباري در حساب خود داراي اعتبار باشد، دارنده پروانه يعني اپراتور مربوطه مي تواند با انجام اطلاعرساني لازم، پس از بازه زماني سه ماهه و همچنين به ازاي هر دوره زماني بدون تراکنش از طرف مشترک پس از گذشت اين بازه زماني سه ماهه، نسبت به جبران هزينههاي لازم-التاديه براي نگهداري شبکه و ارتباط به ميزان حداکثر تعرفه 20 دقيقه نرخ مکالمه پايه تلفن همراه دايمي اقدام کند. در اين صورت مشترک مجاز به استفاده از باقيمانده اعتبار خود خواهد بود.
اما در صورت نبود اعتبار، اپراتور ميتواند با انجام اطلاعرساني لازم نسبت به قطع دو طرفه يا سلب امتياز سيمکارت اقدام کند ،همچنين با انجام هر تراکنش از طرف مشترک، مهلت و بازه زماني مجدداً براي مشترک لحاظ و آخرين تراکنش مشترک مبناي شروع بازه زماني سه ماهه مذکور، خواهد شد.
علاوه بر اين اپراتور درصورت عدم انجام تراکنش از طرف مشترک مي تواند تا هنگام اتمام اعتبار، نسبت به جبران هزينههاي لازمالتاديه نگهداري شبکه و ارتباط اقدام کند.
اما در صورتي که سيمکارت به مرحله قطع يک طرفه و قطع دوطرفه قرار گيرد، کليه خدمات سيمکارت مسدود شده ولي اپراتور ارائه دهنده خدمات همچنان موظف است امکان تماس با کدهاي خدماتي اضطراري ملي را برقرار کند.
همچنين امکانات و تسهيلاتي که اپراتور جهت افزايش اعتبار مشترک در شبکه و يا فعال سازي مجدد ارائه ميکند، مشمول قطع امکانات يا تسهيلات در قطع يک طرفه و يا دوطرفه نخواهد شد.
از سوي ديگر در وضعيت قطع دو طرفه، به موجب اين مصوبه اپراتور مربوطه موظف است شماره مشترک را تا زمان سلب امتياز حفظ کند.
همچنين اپراتور موظف است نحوه ثبت نام، غيرفعال کردن، قطع يک طرفه ، قطع دو طرفه و سلب امتياز از مشترک را به صورت صريح در قرارداد مشترکين خود لحاظ کند.